Ample Strike 2017 – krátké ohlédnutí

Velké podzimní vojenské cvičení je za námi a tak by bylo dobré trochu jej zhodnotit. Jelikož jsem samozřejmě nebyl aktivním účastníkem a nejsem na dostatečné odborné výši, nemohu jej hodnotit po stránce vojenské. Stránka kterou ovšem hodnotit mohu, je stránka komunikační a rozhodně nebyla nezajímavá. Velká cvičení typu AMSE2017 vždy znamenají velkou radiovou aktivitu na všechn možných pásmech. Kdo má větší štěstí a bydlí nedaleko vojenských prostorů, ve kterých se cvičení odehrává, má možnost sledovat pásma od krátkých vln až po UHF a zcela jistě nalezne nemalý provoz. My, kteří máme veškeré vojenské prostory za radiovým horizontem, máme jen jedinou šanci a tím je komunikace letecká tj. AIR-AIR, AIR-GND a GND-AIR (CRC), kde se předpokládá, že má pozemní stanice “navedení na cíl” vysílač umístěný vysoko nad vojenským prostorem. Základem je samozřejmě příslušná přijímací výbava to znamená vhodná anténa (ideálně pro obě letecká pásma), spolehlivý a rychlý přijímač pro monitorování známých frekvencí a vyhledávací přijímač pro nalezení nových kmitočtů.

Letošní cvičení se primárně odehrávalo ve dvou vojenských prostorech, jižní Čechy – Boletice a severozápadní morava – Libavá. Základny, ze kterých startovala technika byly tři a to Náměšť nad Oslavou, Čáslav a Pardubice. Jelikož se jednalo o mezinárodní cvičení, zúčastnily se i letky z okolních států. Konkrétně se jednalo o Německo, USA (z německých základen), Slovinsko, Litva, Polsko, Maďarsko a Nizozemsko. Pozemních operací se samozřejmě účastnily ještě armády jiniých států.

Radarový screen takování

Pro nás, posluchače, bylo zajímavých několik “akcí”. Naši stíhací piloti trénovali tankování za letu s americkým tankerem (KC135), takže si z jednoho prostoru cvičení “odskočili” natankovat do druhého a poté pokračovali dále. Této létající “benzínky” samozřejmě využívali i ostatní účastníci cvičení. Další zajímavostí byla koordinace s létající radarovou stanicí AWACS, aktivní bylo samozřejmě i naše Staro-Boleslavské navedení na cíl a za účelem hlášení pozemních cílů se objevilo několik zajímavých letadel, která nemají primárně vojenské určení, ale k těmto účelům jsou využívána. Jako nejznámější bych asi uvedl naši notoricky známou firmu GFD (Gesseltschaft für Flugzieldartellung), která bývá na radarech vidět velmi často během rutinních cvičení u našich západních sousedů.

Aktivních bylo poměrně dost kmitočtů a to především v druhém leteckém pásmu. Pro povolení přeletů přes sektory LKTSA (viz mapa ZDE) byl používán několik kmitočet 378.375 MHz. Poté se piloti přeladili v případě tankování na jednoúčelový kmitočet pro komunikaci s tankerem 234.650 MHz, nebo v případě spojení s pozemními stanicemi Boletice 232.775 MHz ; 277.825 MHz ; 328.150 MHz ; 338.000 MHz nebo Libavá 292.600 MHz ; 315.625 MHz. Zajímavostí bylo, že byly během komunikace používány standardní NATO volací znaky letek. Tj. Češi používali volačky (dle různých typů strojů) “MAIDEN”, SILVO”, “PEGAS”, “BUTCHER”, německá tornáda používala “GHOST” a “LK01”, americký tanker se hlásil jako “HUSKER”, letadlo AWACS standardním volacím znakem “MAGIC” a maďarské Grippeny “PUMA”.

Velmi zajímavé bylo sledovat aktivitu v druhém leteckém pásmu v případě přeletů vojenských letadel z Německa a Polska. Při příletu nebo odletu přes jednotlivé sektory bylo možné slyšet provoz na příslušných UHF kmitočtech Rhein ACC, München ACC, Langen ACC, Bremen ACC a v případě Polska to byla Varšava ACC (UHF kmitočty těchto ŘLP jsou uvedeny v AIP příslušných autorit). Zajímavé bylo, že se tato letadla hlásila nejen na kmitočtech civilních řízení, ale také na kmitočtech příslušných CRC tj. Schönewalde, Kalkar či v případě Polska Poznań CRC. Po přeletu těchto letadel mimo sektor byly opět příslušné kmitočty bez provozu.

Tabulka letadel startujících z Náměště

STÁTLETADLOIMATRIKULACECALLPROVOZOVATELPOZNÁMKA
ČRMi179799ROSE21AČR
Mi179868HIPPO 22AČR
Mi179873HIPPO 39AČR
Mi17???HIPPO 72AČR
Mi179837HIPPO 73AČR
Mi179813HIPPO 74AČR
Mi243362WOLF 39AČR
Mi243366WOLF 41AČR
Mi80001SALON 33AČR
L159 ALCABUTCHER 6AČR
LITVAL39 ALBATROS16FENIX 41LIF
L39 ALBATROS50FENIX 31LIFBALTIC BEES
NIZOZEMSKOLEARJET 36AN116MALION 15, 61SKYLINE AVIATION B.V.
NĚMECKOPILATUS PC9D-FAMTCOOL 51E.I.S. AIRCRAFT GMBH
LEARJET 35AD-CGFDKITE 51,61GFD GMBH
POLSKOSU22M43816TIGER 53PLF
SU22M43817TIGER 41PLF
SU22UM3K509TIGER 51PLF
SLOVINSKOPILATUS PC967REX 31, 51, 61SLF
PILATUS PC969REX 41SLF

Malá fotogalerie zúčastněných