UNIDEN USC230

UNIDEN USC230

Před nějakou dobou se u nás na trhu začaly objevovat radioskenery známé značky UNIDEN. Jednalo se o evropskou řadu UBC 3500,800 apod. Jsou to moderní skenery velmi dobře softwarově vybavené s trochu pokulhávající přijímací částí, ale zato za celkem slušné ceny. Tyto scannery jsou evropskou verzí amerických řady BC,BCT a SC. Liší se od ní jen rastrováním kmitočtových pásem a oproti americkým verzím nemají tyto přijímače předdefinované kmitočty a rozsahy. Skenery Uniden se většinou pohybují cenově v rozmezí 5-8 tisíc korun, což je pro někoho pakatel a pro někoho jsou to celkem velké peníze. V druhé skupině bývají často začátečníci, kteří nechtějí zbytečně platit za něco, co je možná do budoucna nebude bavit.

Podíval jsem se tedy do katalogu na skenery levnější, které stojí méně peněz, ale mají podobné funkce a vlastnosti jako tito dražší soukmenovci. Nakonec jsem sáhl po scanneru USC230 který se řadí do cenové kategorie 3-4 tis. Kč. USC 230 je v USA nabízen jako scanner určený pro monitorování závodů formule 1 (Nascar scanner) o totéž se pokouší i evropská verze. Nicméně pro nás, kteří tyto závody nikdy nenavštívili a pravděpodobně ani nenavštíví, jsou zde mnohem užitečnější a důležitější funkce.

ZÁKLADNÍ TAKTICKO- TECHNICKÁ DATA

  • Kmitočtový rozsah:
    66 – 88 MHz
    108 – 144 MHz
    144 – 174 MHz
    400 – 470 MHz
  • Druhy provozu: FM, N-FM a AM
  • Počet pamětí: 2500 (ale bez alfanumerických názvů)
  • Rychlost skenování: 100 / 300 kanálů za vteřinu (stejně jako u vyšší řady)
  • Kroky: 5 – 100 kHz včetně 6,25 a 8,33 kHz
  • Další funkce: Close Call, CTCSS/DCS dekodér, ATT,Prioritní kanály,Search and Store atd …

DESIGN a PŘÍSLUŠENSTVÍ

Přijímač USC 230 je de facto kopie řady UBC72/92 XLT jen s tím rozdílem, že je zde použit o trochu lepší dvouřádkový maticový displej (oproti řadě UBC3500 která má malý 4 řádkový displej) plus některé symboly v dalších dvou řadách. Pro uživatele se slabším zrakem je displej použitý ve 230ce určitě mnohem lépe čitelný. Rozměry a provedení jsou adekvátní této levné kategorii. Pouzdro je tedy plastové, možná trochu zbytečně široké, ale v ruce se držet dá i delší dobu. Ovládání hlasitosti a prvek DIAL jsou umístěny v horní části. Prvek DIAL neboli řehtačka skutečně dělá čest svému názvu. Točení tímto prvkem je celkem tuhé (což nemusí být úplně nevýhoda, protože se vám nemůže stát, že o prvek zavadíte a změníte si nechtěně kmitočet) a během točení se ozývá tedy dost hlasitý zvuk. Ten může být dost nepříjemný, zvlášť pokud používáte přijímač někde na veřejnosti a nechcete příliš budit pozornost. Samotný prvek DIAL pak má funkci při svém zmáčknutí jako tlačítko ENTER.

Anténa je připojena klasickým BNC konektorem a sluchátka mají v horní části vstup. Není tedy potřeba používat různé pravoúhlé konektory, abyste je připojili i během nošení přijímače za pasem. Dobré je také, že je tento konektor sice monofonní, ale signál jde do obou sluchátek, takže můžete pohodlně poslouchat stanice do obou uší. Na pravé straně je k dispozici programovací konektor, který odpovídá standardům UNIDEN přijímačů. U nás je možné sehnat dvě verze tohoto přijímače. Jedna je klasická americká – scanner v sadě s velkými sluchátky a programovacím kabelem a druhá verze je bez sluchátek, ale zato je k němu programovací software.

Osobně jsem ale sluchátka vyzkoušel a jsou skutečně k ničemu. Za prvé jsou dělány na nějakou malou čínskou hlavu, takže jsem je ani pořádně nenasadil a za druhé je jejich přednes stejný jako na sluchátkách za 100 korun v nejmenovaném vietnamském stánku na tržnici. Přijímač je napájen dvěmi AA bateriemi a ty jsou v sadě se scannerem. V sadě také naleznete 6V nabíječku a dvě antény. Jedna klasická pro pásma 100 – 800 MHz a druhá superkrátká určena jen pro pásmo 800 MHz.

U UBC230 je použita klasická gumová klávesnice bez glazury nebo pevného základu a tak mám trochu obavu o její životnost. Pokud ale budete spravovat paměti pomocí počítače, jejího brzkého opotřebení bych se tolik nebál. Z klávesnice máte k dispozici základní funkce jako je tomu u scannerů vyšší řady s tím, že máte k dispozici na straně speciální tlačítka FUNC a MENU.

OVLÁDÁNÍ

UNIDEN je holt UNIDEN, ať již se jedná o dražší nebo o levnější scannery. Pokud již máte v malíčku ovládání a skryté taje scannerů typu UBC3500 nebo 800, máte de facto zvládnuto ovládání i tohoto přijímače. Jelikož je ovládání, nastavování a práce s ním v podstatě kopií dražší řady scannerů. Horší je ovšem to, že má přijímač jen dvě řádky textů a to tedy znamená, že musíte sledovat, kde se v menu pohybujete.

Nastavení samozřejmě není úplně stejné jako u dražších modelů, protože zde některé položky chybí. Ale ty které jsou k dispozici, jsou stejně pojmenovány a pracuje se s nimi tedy příjemně. Pro začátečníka, který nemá zkušenost s ovládáním scannerů UNIDEN, to bude zřejmě chvíli komplikací, protože originální návod je stejně nepoužitelný jako u všech skenerů tohoto výrobce a český slušný překlad zatím nikdo neudělal.

První věc na co bych chtěl případné zájemce o tento přijímač upozornit je fakt, že zde úplně chybí S-METR. Ne že by se u ostatních scannerů Uniden dal S-METR takto nazývat, já jej používám jen jako jakýsi indikátor, že je na kmitočtu stanice nebo nosná, ale i ten zde chybí. Jste tedy odkázáni jen na squelch nebo scan.

Tento přijímač má k dispozici 2500 dynamicky alokovaných pamětí. Do dneška mi není jasné, kdo tato čísla vymýšlí, protože co typ scanneru, to jiné vlastnosti. Uniden BCT-15 má také 2500 pamětí, ale při zaplnění cca 1200 frekvencí mi ukazuje asi 60 procent volna, ale když jsem zkoušel nahrát totéž do tohoto scanneru, u paměti číslo 800 byl přijímač plný. Výrobce zřejmě zapomněl uvést, že jednou se jedná o paměti bez popisů a u druhého s popisem. Ukládání a správa pamětí je naprosto stejná jako u všech Unidenů starší řady. Skládáte si zde systémy, skupiny a v nich paměti. Navíc je zde speciální Systém se speciálním tlačítkem CAR, který je určen pro kmitočty závodních stanic, nicméně vzhledem k tomu, že nejste vázáni pásmem, kmitočtem ani druhem provozu, klidně si můžete pod tuto skupinu uložit kmitočty z leteckého pásma a budete je mít k dispozici bez hledání na první zmáčknutí tlačítka. Pravda, musíte překousat nepoužitelné názvy vozů a týmů formule 1.

CLOSE CALL

Zásadní funkcí tohoto scanneru je vyhledávání blízkých stanic CLOSE CALL, který naprosto adekvátní dražší řadě scannerů. Jediný rozdíl je ten, že zde nemůžete definovat rozsahy ignorovaných kmitočtů. To ale není tolik potřeba, protože tento scanner nemá rozhlasové ani televizní pásmo. Funkce nalezení blízké stanice má několik módů stejně jako dražší bratři. Hledání v režimu PRI i DND je zde k dispozici a samostatná funkce, kdy je spuštěno pouze prohledávání okolí, zde také nechybí. Automatické ukládání nalezených kmitočtů je pak možné také spustit, ale pouze s tím, že se vytvoří speciální Systém s názvem „Close Call“ a v něm „Found Channels“. Scanner ukládá nalezené frekvence včetně subtónů (pokud si tuto funkci aktivujete).

CTCSS / DCS

Okamžité dekódování CTCSS / DCS kódů je k dispozici i v tomto scanneru. Tato funkce se aktivuje stejně jako u modelů vyšší řady v globálním nastavení a platí pro poslech kmitočtů, vyhledávání i funkci Close Call. Jeden zásadní rozdíl zde ovšem je. Pokud máte naladěn kmitočet nebo paměť a objeví se subtón, jeho kmitočet zůstává zobrazen trvale po celou dobu relace. U vyšší řady subtón nepříjemně bliká a může se stát, že si jej ani nevšimnete. Pokud sledujete paměť, která má název délky celého řádku, subtón přepíše část řádku a výsledek může vypadat takto: HASICI LIBEREC přepíše na HASICI LI 103.5HZ. Pro někoho to může být nepříjemné, ale toto se týká pouze provozu v režimu pamětí. Pokud máte naladěn klasický kmitočet VFO, subtón se zobrazuje vedle něj.

DISPLEJ

Vrátím se zpátky na začátek a znovu upozorním na to, že tento přijímač má sice 4 řádkový displej, ale pouze dvě řádky jsou klasické maticové a zbytek jsou specialitky. Mezi ně patří zobrazení čísel systémů a skupin. Počet programovatelných systémů je mnoho, ale máte zde (oproti vyšší řadě) k dispozici jen 10 přímých voleb systémů a pod každou jen deset skupin. Pokud si jich nadefinujete více, musíte je pak zařazovat a vyřazovat ze skenování ručně přes menu. Ono kouzlo rychlého zapnutí a vypnutí skupiny stiskem jedné klávesy funguje jen u deseti systémů (resp. 9 protože je jedna přímá volba napevno určena pro systém CAR). Na druhou stranu si můžete pod jednu přímou volbu přiřadit „kolik chcete“ systémů.

Za bězného poslechu se vás tedy displej informuje na dolních řádkách o číslu aktuálního systému a skupině, v dolním bodové řádce svítí název nebo kmitočet paměti a nejhornější řádce rotuje název systému a skupiny. Zároveň jste informováni v dolních řádkách o aktivované funkci Close Call, druhu provozu, zapnutém ATT apod. Jednu zásadní nevýhodu tento způsob zobrazení ale má. V momentě, kdy si paměť pojmenujete alfanumericky, nemáte jinou možnost přepnout na zobrazení kmitočtu, než tlačítkem Enter jít do editace paměti a tam si nechat zobrazit kmitočet. Říkám si, že by klidně mohl název a kmitočet rotovat ve spodní řádce stejně jako systém a skupina v horní. Pro scannery řady 3500 můžete použít přepínání mezi zobrazováním názvů a kmitočtů. Tato funkci jsem ovšem u 230ky zatím neobjevil. Nezbývá vám tedy jiná možnost než buď ukládat kmitočty bez popisu a nebo zvolit intuitivní pojmenování (HASICI 275, RZS 145.75 apod.)

PRAKICKÝ PŘÍJEM

Tento přijímač jsem vyzkoušel v Liberecké kotlině, která je podle mého názoru nejlepším místem pro testy vzhledem k velmi vysoké úrovni rušení na všech pásmech. Zajímalo mne, zda náhodou není uvnitř stejné železo jako v UBC 3500. Zajímavostí je ovšem poslech leteckého pásma. Jelikož tento přijímač nemá možnost poslechu rozhlasového pásma, autoři pravděpodobně potlačili toto pásmo nějakým velmi účinným filtrem stejně jako u levného UBC 30. USC230 poslouchá totiž velmi dobře na leteckém pásmu i velmi blízko 108 MHz bez jakéhokoliv filtru. Filtr musíte zařadit, až když k ní připojíte velkou anténu, ale na klasický gumák nebo teleskopickou anténu filtr není potřeba. Po tomto zjištění jsem byl trochu v obavách, jak bude scanner poslouchat v pásmu 80 MHz, když zde rádia problémy nedělají. Bez problémů jsem naladil nejbližší stanice v tomto pásmu a bylo jasno, že problém s nízkou citlivostí nebude.

Pásmo 400 MHz jsem porovnával se stanicí YAESU VX-3 která je zde vysoce citlivá a zde jej VX-3ka samozřejmě porazila, jelikož na malou anténku slyší i stanice z Prahy, o kterých Uniden neměl ani tušení. Na druhou stanu je nutno podotknout, že Uniden neměl žádné problémy s blízkým vysílačem U:FONa když jsem šel nedaleko od něj, kdežto na VX3ce již byl slyšet na místních stanicích jisté podbarvení šumem. Každopádně sledování místních stanic bylo bez problémů na obou rádiích. Vzhledem k tomu, že mám v ulici CDMA převaděč, tak zde samozřejmě neposlouchá ani jeden přijímač.

Vraťme se ale k leteckému pásmu, protože toto pásmo sleduji trochu více než jiná a mám jisté nároky na přijímač tohoto pásma, musím konstatovat následující. Problémy s rozhlasem v leteckém pásmu USC230 téměř nemá, ale co se přednesu týče, objevuje se v přednesu slabých AM stanic vyšší šum, než by bylo zdrávo. Přednes je tedy obecně slabší až nevýrazný, a když jdete po ulici a slyšíte vzdálené letadlo, musíte napínat uši, abyste porozuměli, co pilot hlásí. To ovšem neplatí o blízkých stanicích. Pokud vám letadlo poletí nad hlavou, nebo je velmi blízko (provoz v okolí letiště a podobné situace), je modulace krásně čistá a bez problémů srozumitelná. Je zde slyšet, že se autoři snažili o jakési omezení šumu v přednesu stanic tím, že zařadili do NF cesty audio filtr, který ořezává vysoké frekvence. K omezení šumu sice došlo, ale také ke zhoršení srozumitelnosti stanic. Nicméně zkreslení způsobené špatným nastavením AVC nebo demodulátoru, zde není, takže je tento scanner použitelný i pro poslech leteckého pásma. Vhodný je tedy spíše pro Airspottery a pro posluchače, kteří sledují leteckou dopravu jen, když jedou okolo letiště, nebo jim letadlo proletí nad hlavou.

V pásmu VHF se chová 230ka celkem mravně a s připojenou žlutou krabičkou ji můžete s klidem pustit i na velkou anténu. Vzhledem k tomu, že ani zde nechybí ona pověstná funkce Search and Store, můžete tento scanner využít pro zachytávání stanic se subtóny. Zkoušel jsem hledat hluché kmitočty (nosná generovaná vlastním přijímačem) a našel jsem jich jen několik, které jsem vyřadil a byl klid.

Když už jsme u funkce LOCK OUT. U BCT-15 jsem si pochvaloval funkci Temporary L/O, která vám vyblokuje kmitočet nebo paměť jen do vypnutí přijímače a při dalším zapnutí vám je opět aktivuje. Tato funkce u 230ky bohužel chybí. Máte možnost vyblokovat kmitočet (nebo paměť) napevno a pak je zase postupně anebo všechny naráz odblokovat.

ZÁVĚR

USC 230 je scanner, který pořídíte za poloviční peníze a tak oproti vyšší řadě a musíte oželet některé funkce běžné u UNIDENů, nicméně stále se užitková hodnota drží velmi vysoko. USC 230 bych doporučil jako scanner vhodný pro začátečníky, nebo jako doplňkový třeba pro vyhledávání blízkých stanic, když sebou nechcete tahat zbytečně drahý přijímač. Rozhlas si na něm neposlechnete, ale pro monitorování toho, co se ve vašem okolí na profipásmech děje, bude velmi dobrý a zcela jistě vám bude k užitku, budete-li jej chtít používat jako vyhledávač nových stanic a jejich subtónů. Myslím, že i airspotterům v kapse by se osvědčil či pro sledování CB a PMR stanic jej také použijete díky volitelnému užšímu MF filtru. Myslím, že tento přijímač odpovídá ceně. Není to samozřejmě super funkcemi nabitý přijímač, ale nechybí zde základní velmi užitečné funkce skenerů UNIDEN.