Piráti ve vzduchu

Civilní letecký provoz je čím dál hustší. A teď nemyslím profesionální civilní dopravu, ale soukromá ultralehká letadla, větroně, paragliding a vše s tím související. Všichni účastníci sdílejí nejen vzdušný prostor (i když v jiných výškách a sektorech), ale především radiové pásmo. Vzhledem k nízké ceně a výborné dostupnosti leteckých ručních radiostanic se objevuje v leteckém pásmu čím dál více stanic, které by neměly.  Ačkoliv nejsou ruční stanice určené pro montáž do letadel, stejně se tak děje a jsou buď používány tak, že se připojí na konektory do letadla jen během letu, anebo je mají například paraglidisti přímo na sobě.

Letecké pásmo je stejně jako jakákoliv jiná profesionální pásma rozděleno na národní a nadnárodní segmenty a samozřejmě dle funkce. V rámci Evropy mají státy přiděleny konkrétní kmitočty (již mnoho let) a je jen na jejich autoritách, komu konkrétně a k jakému účelu je přidělí. Česká republika není v tomto směru vyjjímkou a tak se sice čas od času udělají veletoče v přidělení kmitočtů pozemním stanicím, ale jedná se ale většinou o kmitočty pro ČR přidělené, ale nevyužité.

Pokud sledujete letecké pásmo, jistě si dříve nebo později všimnete toho, že se sem tam objeví nějaké letadlo na frekvenci, na které by nemělo, nebo je volaná pozemní stanice na špatné frekvenci. To je samozřejmě drobná chyba pilotů (když si někdo splete 124.550 a 134.550 apod.) a skončí to buď tím, že náhodou na kmitočtu operuje nějaká pozemní stanice v dosahu a volající stanici jen opraví nebo pošle na správný kmitočet. V horším případě se nikdo na frekvenci neozve a pak to záleží na pilotech, zda si pamatují, nebo mají na druhém rádiu nastavený předchozí kmitočet. Pokud tomu tak není, nejjednodušším řešením je kmitočet 121,500 MHz, na kterém jsou všechny pozemní stanice naposlechu. Tam stačí zavolat příslušnou stanici a ta pilota pošle na správný kmitočet. Posádky tak neriskují, jak se to už vícekrát stalo, že za letadlem vystartují bojové stíhačky, protože se pilot neohlásil ŘLP.

Další možností je, že hovořící stanice nemá na příslušném kmitočtu co dělat, a jedná se tedy o nepovolenou tzv. „pirátskou stanici“. Je to případ, kdy si pár paraglidistů nebo pilotů ULL vyletí za pěkného letního počasí a kochají se krásou okolí a povídají si mezi sebou. Tato komunikace bohužel probíhá velmi často na náhodně zvoleném kmitočtu. Pro účely komunikace AIR to AIR jsou stanoveny některé frekvence typu 121,000; 123,450; 130,925 MHz. Na nich ovšem velmi často již probíhá hovor a tak se operátoři přelaďují dle libosti. Bohužel se ovšem neuvědomují, že tím porušují všechny možné telekomunikační zákony. Protože to, že na kmitočtu právě nikdo nehovoří neznamená, že je kmitočet k dispozici pro volný hovor. V extrémním případě mohou být pirátské stanice méně či více důrazně upozorněny, že nemají na kmitočtu co dělat, jako při jednom incidentu, kdy si němečtí piloti ULL na severních hranicích ČR naladili „náhodný“ kmitočet 124.450 MHz, tedy bývalý kmitočet Praha Terén, nyní patřící CRC Stará Boleslav, která jej stále aktivně využívá pro bojově-výcvikové účely, ale i pro koordinaci letů ve vojenských prostorech TRA a TSA.

Pro nás, kteří zkoumáme a sledujeme letecké pásmo pomocí poměrně velmi rychlých přijímačů, panoramatických zobrazení spektra a porovnáváme nalezený provoz s platnými seznamy kmitočtů, je nalezení pirátských stanic naprosto běžným stavem. Dokonce bych řekl, že za pěkného nedělního slunečného letního dne je aktivita pirátských stanic v leteckém pásmu extrémní. Nové letecké radiostanice mají možnost třetinového kroku 8,33 kHz a tak si někteří piráti myslí, že zvolením atypického kmitočtu nebudou v leteckém pásmu k nalezení, ale tak tomu není. Zrovna tak jak se vyvíjí vysílací technika, vyvíjí se i technika přijímací.

Nedělní, téměř letní, slunečné odpoledne tedy přineslo následující seznam pirátských kmitočtů:

  • 118,190 MHz – DE
  • 118,200 MHz – CZ – kmitočet určený pro CRC
  • 120,725 MHz – CZ
  • 122,250 MHz – CZ – kmitočet pro balóny, ale komunikace nebyla z balónů
  • 122,450 MHz – DE
  • 122,725 MHz – CZ
  • 123,550 MHz – DE
  • 124,260 MHz – CZ
  • 124,450 MHz – DE – opět kmitočet CRC Stará Boleslav
  • 125,750 MHz – CZ
  • 126,525 MHz – CZ
  • 127,275 MHz – CZ
  • 127,715 MHz – CZ
  • 128,925 MHz – CZ
  • 130,700 MHz – CZ
  • 130,710 MHz – CZ

Český telekomunikační úřad se ve své době sledováním pirátských stanic v leteckém pásmu pomocí systému AMSKS zabýval, zda ovšem měl nějaké konkrétní výsledky, to opravdu netuším. Sám osobně si moc nedokážu představit, jak přesně by někdo chtěl zaměřovat letecké stanice, pokud by stanice sama neidentifikovala na nepovoleném kmitočtu a hlavně dokazování, že se opravdu jednalo o ten příslušný „pohyblivý“ vysílač… to by asi bylo zábavné.

Pokud tedy narazíte v leteckém pásmu na stanice, které jednak neudávají volací znaky, natož nejaké hlášení o poloze či výšce, a to ještě na nějakém atypickém kmitočtu, bude se s největší pravděpodobností jednat o pirátské vysílání pilotů, kteří si neuvědomují, že tímto provozem porušují telekomunikační zákony a v extrémním případě by mohli znemožnit životně důležitou radiokorespondenci. Pro nás, posluchače, je to jen taková perlička ve sledování leteckého provozu v leteckém pásmu.

PS: omlouvám se majitelům DIMONY s imatrikulací OK-3613, slouží jen jako ilustrační foto.