EuroScan – España Madrid y Valencia

Na začátku prosince jsem měl možnost navštívit krátce Španělsko. Vzal jsem si sebou jak ruční přijímač Icom IC-R30, tak AirSpy, abych se (samozřejmě z časových důvodů jen velmi povrchně) podíval na tamní profesionální pásma. Jelikož toho o Španělsku z radiového hlediska mnoho nevím a netuším ani, zda a jak moc legální je radiový příjem profesionáních pásem, byla to tak trochu výzva.

Tuto akci jsem trochu pojal jako test ručného přijímače ICOM IC-R30. Na palubě letadla nesmějí používat cestující elektronická zařízení typu přijímač, aby interní oscilátory neovlivňovaly palubní přístroje. No já si osobně myslím, že doba zpětnovazebních přijímačů, které zářily do okolí na jednotky i desítky metrů už je dávno pryč a interní oscilátory moderních přijímačů nezáří na víc, než na 10cm. Na palubu Boeingu 737-800 jsem si tedy vzal sebou potřebné pomůcky. Přijímač ICOM, leteckou relativně aktuální IFR mapu Jepessen a sluchátka s aktivním potlačením rušení z okolí.

Icom IC-R30 má stejně jako radioamatérské stanice nové řady jednu výhodu a tou jsou dva interní nezávislé přijímače, kterými můžete sledovat letecké pásmo na dvou frekvencích současně. To přináší jednoznačné výhody, když potřebujete zůstat na poslechu na aktivní frekvenci a při tom hledat, zda se osádka letadla nehlásí na jinde. Skenery řady UNIDEN mají pro tento případ unikátní funkci CLOSE CALL, která umožňuje detekovat blízké stanice. Bohužel skenery nedisponují dvěma přijímači, takže se může stát, že vám nějaká relace unikne na primární frekvenci, zatímco sledujete jiné zachycené kmitočty. Jelikož ICOM prohledává pásmo rychlostí cca 150 kanálů/sek, prohledává tak celé letecká pásmo v rastru 8,33 kHz nějakých 14 sekund a v rastru 25 kHz pod 6 sekund a to znamená, že další aktivní frekvence naleznete i bez funkce CLOSE CALL poměrně spolehlivě.

Let OK700 (PRAHA-MADRID) sekvence komunikačních frekvencí “od stojánky ke stojánce”:

Icom IC-R30 a IFR mapa Jepessen
  • 120.060 Ruzyně Delivery
  • 121.910 Ruzyně Ground
  • 134.560 Ruzyně Tower
  • 120.530 Ruzyně Departure
  • 120.280 Praha ACC West – Low FL
  • 132.065 Praha ACC West – High FL
  • 136.405 Rhein ACC sect. Erlangen – High FL
  • 126.265 Rhein ACC sect. Erlangen – Top FL
  • 134.065 Rhein ACC sect. Würzburg – Top FL
  • 133.280 Rhein ACC sect. Tango – Top FL
  • 128.155 Geneva ACC – Top FL
  • 118.880 Marseille ACC – Top FL
  • 124.635 Bordeaux ACC – Top FL
  • 135.115 Bordeaux ACC – Top FL
  • 127.230 Madrid ACC – Top FL
  • 119.630 Madrid ACC – High FL
  • 133.850 Madrid ACC – Middle FL
  • 118.755 Madrid ACC – Low FL
  • 134.955 Madrid Director
  • 127.100 Madrid Approach
  • 118.980 Madrid Tower
  • 123.155 Madrid Ground

Jelikož nevládnu španělštinou na takové úrovni, abych mohl s železnou jistotou určit o jakou službu se jedná (mimo někerých služeb typu taxi, aero, maritime), zajímala mne spíše využívaná pásma a radiové sítě obecně. Letecké pásmo bylo jedno z nejjednodušších, protože je možné na internetu bez problémů stáhnout místní AIP a uložit tak seznam aktivních kmitočtů přímo do paměti přijímače. Icom R30 má k dispozici dva programovací softwary z nichž je jeden od Butelu, který umí vyčítat informace z windows schránky, takže bylo naplnění paměti poměrně jednoduché.

Vysílací středisko RTVE

Po přistání v Madridu jsem si tedy mohl nahrát místní Departure ATIS, Arrival ATIS a Madrid VOLMET přímo do přijímače. (později je doplním do archivu nahrávek zde na web). V samotném Madridu (ale nejen tam) mne velmi překvapil obrovský les anténních desítky metrů vysokých anténních příhradových stožárů pro příjem televize. Vypadalo to trochu jako u nás za komunistů, ale v mnohem větším měřítku. Co dům, to anténa.

Cestou do Valencie jsem zahlédl na jihovýchodním okraji Madridu (Argada Del Rey) velké vysílací krátkovlnné středisko státního rozhlasu RTVE s velmi zajímavými logaritmicko-periodickými anténami, které již pod vahou hnízd ptáků směřovaly k zemi. A o pár kilometrů dále bylo možné zahlédnout velkou pozemní řídící satelitní stanici španělských TV satelitů HISPASAT.

Během jízdy a pobytu jsem používal pro prohledávání profesionálních pásem přijímač ICOM a později i AirSpy pro zběžné zkoumání digitálních komunikačních sítí. Ruční skener odhalil celkem velké množství profesionálních sítí. Docela mne překvapilo, že se digitální sítě DMR zatím ve Španělsku ve velkém neuchytily (byly spíš vzácností) a nejčastější provoz tak zůstává v analogovém režimu i ve variantách trunkových sítí MPT, nebo i takové lahůdky jako použití inverzního maskovače.

Valencie

Pomocí přijímače AirSpy jsem zkoumal digitální sítě. Jelikož vím, že státní policie používá stejně jako ČR digitální síť Tetrapol SIRDEE ve stejném pásmu, zajímalo mne, jak se s tím poradí Tetrapol-kit. Ten samozřejmě fungoval bez problémů a odhalil, že zdejší síť používá podobnou frekvenční koncepci jakou měl PEGAS v první verzi sítě (ale s tříčíselnými hovorovými skupinami). To znamená že pásmo začíná až od 392,5 MHz do 395 MHz. Pásmo pod SIRDEE ovšem není prázdné. Jsou zde sítě typu TETRA pro městskou policii (u nás bychom řekli “městský radiový systém”). Další sítě typu TETRA jsem našel v pásmu 410-420 MHz, ty ale byly šifrované, takže si nejsem jistý, k čemu slouží, ale podle některých diskisních fór se jedná o síť hasičského záchranného sboru. Železnice (RENFE) používá pásmo kolem 447-448 MHz s tónovou selektivní volbou standardu UIC, stejně jako u nás funguje modifikovaný systém TRS.

Ve Valencii jsem si opět nahrál do sbírky stanici ATIS z tamního letiště a proskenoval námořní pásmo, kde jsem trochu provozu zaslechl, ale ne tolik, v co jsem doufal.

Krátká cesta do Španělska se opravdu povedla i když byla časově velmi náročná. Měl jsem možnost otestovat ruční přijímač ICOM IC-R30 pořádně v terénu a také trochu prozkoumat neprobádané vody tamních radiových pásem.