Podzimní DX Camp Jizerské hory 2020

Poslední dobou si říkám, že o co horší a nestabilní jsou podmínky sociální (chcete-li zdravotně-sociální), s o to větší silou nám příroda ukazuje jinou stránku, a tou je, jak si dokáže pohrát s radiovým příjmem. Letošní plánovaný podzimní DX Camp v tomto směru nebyla vyjímka a myslím, že až se budu na konci roku ohlížet za tím, co bylo možné u nás za pomocí i relativně nevhodných anténních soustav letos zaslechnout, bude rozhodně o čem hovořit. Ale zpět k DX Campu.

Po létě, které spíše často připomínalo brzký podzim, přišlo září, které naopak připomínalo léto. A v tuto dobu se konal plánovaný celotýdenní DX Camp na našich severních horách. Lokalita se již více jak 10 let nemění, jelikož se jedná o místo s minimálním rušením od blízkých vysílačů, položeno relativně dost vysoko (téměř 1000 m.n.m.) a především orientované do republiky. V okolí je sice nižší les, ale antény umístěné na 10m stožáry mají výhled, takže je příjem tlumený jen minimálně.

Na začátku byla organizace trochu složitější kvůli současné situaci. Někteří účastníci na poslední chvíli odvolali svoji účast z bezdůvodného strachu o vlastní zdraví, ale s ohledem na současnou mediální masáž ze strany televize a jiných médií se jim tak trochu nelze divit. Každopádně to bylo k jejich škodě, protože ti, kteří přijeli, rozhodně nelitovali. Výborné počasí, přes týden minimum turistů, výborné jídlo v nedaleké hospůdce, samozřejmě všude okolo příroda a v neposlední řadě vlastní pípa na pivo značky Bernard, dělalo z DX Campu výbornou dovolenou. Zkrátka mohli jste zde relaxovat pryč od všech stresů, strašení lidí, nesmyslných rozhodnutí našich politiků apod. A k tomu všemu klidný příjem na všech pásmech.

Technika

Na první dva dny jsme postavili testovací jeden stožár s diskonou. Vše se tentokrát obešlo bez jakýchkoliv technických karambolů a vše fungovalo od prvního zapojení. Po dvou dnech přijel ještě kolega z jižní Moravy, připojili jsme do soustavy UHF válec a i tato technická úprava se obešla bez problémů a naprvní zapojení vše poslouchalo. Celá soustava pracovala do letošního nového aktivního rozbočovače pro 32 (!!) přijímačů. Bez problémů tak bylo možné libovolný počet zařízení bez nutnosti dále dělit anténní výstupy.

O víkendu dorazili posluchači z Olomoucka a přvezli sebou nejen známý přijímač ICOM R8600 (takže se na DX campu poprvé sešli dva najednou), ale také velmi zajímavý přijímač Afidri SDR LAN-IQ, kterého představím ve zvlášním článku. Další zajímavostí byla portable směrová logaritmicko-periodická anténa od známé firmy Rohde & Schwarz, kterou jsme narychlo umístili na stožár s tím, že bude potřeba do příštího roku vyřešit její instalaci na stávájící nebo extra stožár s rotátorem. Nicméně i na tak nevhodném místě, jak byla anténa umístěna, bylo možné sledovat stanice z jižních Čech, takže její vysoký zisk se rozhodně nezapřel. Myslím, že svoje skutečné parametry anténa ukáže až na samostatném stožáru umístěná ve vhodné výšce.

Co se týká přijímací techniky, tak jsem zvolil již standardní soustavu přijímačů, která je z mého pohledu velmi efektivní.

  • AirSpy – vyhledávání stanic v obou leteckých pásmech + detekce velmi slabých signálů
  • ICOM IC-R8600 – točení všech zájmových signálů v leteckých pásmech (i nově nalezené pomocí AirSpy+ nahrávání provozu)
  • AOR AR5000 – přehledový přijímač pro točení zájmových frekvencí + poslech velmi slabých stanic
  • UNIDEN UBCD3600 – procházení pamětí z profesionálních pásem a oveření provozu + nahrávání pro pozdější identifikaci

Na stole posluchačů jste ovšem mohli nalézt i klasické přijímač ICOM IC-R8500, ICOM IC-R1500, AOR AR8600, radiostanice ICOM E91, AnyTone DMR, ale i starou dobrou stanici Simoco na pásmo 80 MHz, kde bylo možné zachytit spoustu obecních rozhlasových stanic BMIS.

Příjem

Pohled na chatu (dron)

Přiroda nám organizační patálie vynahradila plnou měrou. Zhruba týden před začátkem DX Campu předpovídal W.Hepburn, že by mohly být zlepšené podmínky šíření díky teplé frontě točící se nad střední Evropou. Tři dny před konáním akce se ovšem předpověď upřesnila na velmi výrazné troposférické šíření nad naší republikou, sahající ovšem jak na jihovýchod (Slovensko,Rakousko), tak především na západ až někam na hranice s Francií. Tyto podmínky měly trvat až do druhé poloviny týdne, kdy měla přijít studená fronta a několik dní trvající dálkový příjem ukončit.

A jak řekli, tak udělali. Když jsme postavili antény a poprvé jsem proladil letecké pásmo, napočítal jsem celkem 14 stanic ATIS a VOLMET z ČR, SK,AUT,DE a PL. To bylo velmi příjemné, jelikož jsem mohl ihned ověřovat některé dlouho neslyšené kmitočty zahraničních letišť, ale ani komunikace na našich vzdálených letištích nevázla. To vše byl ale jen začátek toho, co mělo teprve přijít.

Ve večerních a nočních hodinách z neděle na pondělí, kdy se uklidnil velký radiový provoz v leteckém pásmu se začaly objevovat slabé nosné ze stanic, které jsem buď ve svém seznamu frekvencí neměl, nebo jsem je slyšel jen někde na cestách po Evropě. Každopádně byly velmi slabé a nedalo se kloudně určit, zda se jedná o tyto stanice nebo ne. Po probuzení následující ráno to ovšem začalo. Všechny slabé stanice zesílily na takovou úroveň, že bylo možné jim nejen rozumnět, ale bylo možné sledovat dokonce i kmitočtové offsety vysílačů, souběžně klíčované vysílače a především takto ověřovat nové aktivní kmitočty, které jsem ani neměl v seznamech.

Zlepšené podmínky dle W.Hepburna

Konkrétně se jednalo o stanice DFS (Deutsche Flug Sicherung) z Mnichova – (ty u nás nejsou extra vzácností, během zlepšených podmínek je možné je slyšet), kompletní řízení letového provozu z německého Langenu + kompletní provoz z letiště Frankfurt nad Mohanem. Další perlou bylo kompletní řízení letového provozu ze Švýcarska, ale nejen z okolí Curychu, ale také Ženevy a Basileje. Celé to nakonec sahalo až ke stanicím od Štrasburku a s tím spojené francouzské řízení letového provozu Reims Control. Pokud si vzpomínáte, tak letos na začátku roku byly podobné podmínky slyšitelné, tam ovšem bylo šíření pomocí radiového duktu směřované úzce na Švýcarsko. Nyní bylo slyšet nejen toto, ale i všechny stanice na strase.

V tomto ohromném množství stanic, které se najenou začaly objevovat v leteckém pásmu se nezřídka stávalo, že bylo možné slyšet dvě i tři stanice na stejné frekvenci, ale z jiné části Evropy. Mezi tím se začaly objevovat nové vysílače METEO ATIS a VOLMET z letišť , která jsem buď slyšel jen na cestách nebo se jednalo pro mne o úplné novinky. Neštěstí bylo možné většinou z nich pomocí internetu dohledat, ale i tak to bylo dost “příjemně stresující” co je všechno najenou slyšet.

Aby toho nebylo málo, tak se začaly objevovat i stanice v prvním vojenském leteckém pásmu. Jednalo se především o americké základny z Bavorska. Bylo možné sledovat provoz nízko letících vojenských vrtulníků, které den co den cvičí, hlásí se základnám, ale i stanice ATIS z těchto základen. Toto šíření se netýkalo jen pásma VHF. I druhé letecké pásmo ožilo a začaly se objevovat stanice řízení letového provozu z německých letišť, které jsou mnohem aktivnější než u nás. Aktualizoval jsem tak poměrně dost stanic v tomto pásmu, i když je pravda, že jsem si dal tu práci a nedávno jsem kmitočty aktualizoval dle platného německého AIPu.

Jak již bylo předpovězeno, tak se v druhé půlce týdne začaly podmínky zhoršovat, stanice začaly být více nestabilní, popřípadě byly slyšet jen v noci a to již velmi slabě, až se většina stanic téměř nebo úplně ztratila. A to byl čas malou bilanci toho, co jsem zachytil. Byl to čas, tak trochu ještě “vymlátit prázdnou slámu” tedy ještě zkusit vylovit stanice, které ozývají i za běžných podmínek, ale je zde malý provoz. A tak jsem si začal připravovat nějaké ty stanice na ověření, jen tak na “uklidnění”.

To ovšem byla velká chyba lávky, protože jsem nečekal ještě jednu akci, která nebyla z předpovědí příliš viditelná a v podstatě se nás neměla ani moc týkat. Jednalo se o postup studené fronty od severozápadu, která před sebou “tlačila” poslední zbytek teplého vzduchu a na sever od nás se tato vlna vlastně rozpadala.

Čtvrteční ráno se nad nás přesunula již první vlna oblačnosti a citelně se ochladilo. Na sever od nás ovšem ještě pokračovala druhá fronta, která nás zasáhla jen velmi okrajově a jelikož jsme byli vlastně na severozápadním okraji republiky a dostatečně vysoko, začalo se opět něco v radiovém pásmu dít.

Na stávajících volných kmitočtech se začaly objevovat slabé signály, které jsem považoval za nějaký lokální provoz na nějakých vzdálenějších letištích. Takových signálů je v leteckém pásmu s dobrou anténou spousta, třeba i díky odrazům signálů od letících letadel, ale většina z nich je tak slabých, že je sice vidíte na obrazovce, přijímače detekují nosnou, ale modulace je nesrozumitelná.

Výhled z kopce (dron)

Nyní se ovšem některé stanice začaly zesilovat až se mi podařilo rozluštit volací znak letadla na jednom kmitočtu. Dohledal jsem ho na internetu díky radarovým stránkám a k mému překvapení se jednalo o let mířící ze západní Francie do Anglie. To už ale začaly signály zesilovat tak, že bylo úplně jasné, že jsem neslyšel to letadlo přímo, ale pozemní kontrolu, která měla aktivních více vysílačů najednou. A vše bylo úplně jasné. Jednalo se o přílety na Londýn. Začaly se objevovat další aktivní frekvence a mezi nimi především LONDON VOLMET na frekvenci 135.365 MHz (což ale byl offset frekvence 135.375 MHz) a druhý LONDON VOLMET 128.595 MHz – ano těsně vedle našeho vysílajícího Praha VOLMET na 128.600 MHz. Už když jsem se naladil na naši stanici, byl slyšitelný zázněj blízko vysílající stanice a hned vedle hovořil Londýn. Přijímač typu ICOM R8600 s tím samozřejmě neměl nejmenší problémy a stanice oddělil. Prahu bylo možné bez problému od Londýna odfiltrovat i pomocí digitální funkce PASS BAND TUNING, kterou použijete spíš na krátkých vlnách.

Jelikož se jednalo o vylmi rychle se šířící frontu, trvalo toto šíření jen asi hodinu a pak začaly stanice slábnout do ztracena. Jelikož ale tato fronta postupovala směrem dolů na jih, začaly se místo anglických stanic objevovat stanice z Francie – kontrétně z oblasti Bretaně, tedy ze severozápadní Francie. Tímto vlnovodem se k nám navíc dostávaly signály i z Belgie, kontrétně z oblasti jižně od Liége a na hranici s Lucemburskem. Jelikož bohužel nevládnu francouzským jazykem, nebyl jsem schopen identifikovat spousty francouzsky mluvících stanic v leteckém pásmu, takže jen podle tamních seznamů frekvencí jsem idetifikoval oblasti, ze kterých signály přicházejí.

A jak rychle celá akce začala tak s příchodem druhé vlny studené fronty k nám také zkončila a pásma se během 6 hodin úplně zavřela.

Výsledkem byl neuvěřitelný seznam zajímavých stanic ze západní Evropy. Celkem jsem aktualizoval nebo zapsal 259 !!! nových kmitočtů v leteckém pásmu a některé z nich naleznete zde:

  • 118.025 – ATIS Frankfurt a.M. (DEU)
  • 118.725 – ATIS Frankfurt a.M. (DEU)
  • 118.850 – ATIS Memmingen (DEU)
  • 119.665 – ATIS Augsburg (DEU)
  • 122.275 – VOLMET Klagenfurt (AUT)
  • 123.075 – ATIS Nürnberg (DEU)
  • 123.125 – ATIS München (DEU)
  • 123.775 – ATIS Berlin (DEU)
  • 124.325 – ATIS Wroclaw (POL)
  • 125.725 – ATIS Zürich (SUI)
  • 125.900 – ATIS Berlin (DEU)
  • 126.000 – VOLMET Wien (AUT)
  • 126.025 – ATIS Innsbruck (AUT)
  • 126.125 – ATIS Stuttgart (DEU)
  • 126.575 – ATIS Oberpfafenhofen (DEU)
  • 126.800 – VOLMET Geneva (SUI)
  • 127.010 – ATIS Vrchlabí ? (bez identifikace)
  • 127.200 – VOLMET Zürich (SUI)
  • 127.400 – VOLMET Hannover (DEU)
  • 127.600 – VOLMET Frankfurt a.M. (DEU)
  • 128.125 – ATIS Linz (AUT)
  • 128.400 – VOLMET Berlin (DEU)
  • 128.595 – VOLMET London 2 (GBR)
  • 128.650 – ATIS Bratislava (SVK)
  • 130.475 – VOLMET Innsbruck (AUT)
  • 131.100 – ATIS Brno (CZE)
  • 133.325 – ATIS Salzburg (AUT)
  • 133.875 – ATIS Bratislava (SVK)
  • 134.835 – ATIS Benešov (CZE)
  • 135.365 – VOLMET LONDON 1 (GBR)
  • 135.525 – ATIS Straubing (DEU)
  • 135.575 – ATIS Geneva ATIS (SUI)
  • 135.775 – VOLMET Frankfurt a.M. (DEU)
  • 136.350 – ATIS Hahn (DEU)
  • 136.575 – ATIS Hannover (DEU)
  • 143.700 – ATIS Coleman AFB (DEU)

Podzimní DX Camp na Jizerských horách skutečně splnil zkratku DX do puntíku. Ověřeny a nalezeny byly spousty kmitočtů v leteckých, ale i profesionálních pásmech. Počasí nám přálo a kdo se nezúčastnil o hodně zajímavých zážitků a zajímavých stanic přišel. Nakonec bych chtěl také poděkovat provozovatelům chaty za jejich ochotu a bezproblémovou možnost instalace antén i přijímací techniky.

Již teď se tedy těším za rok opět naviděnou. Snad i v hojnějším počtu posluchačů.