Letecké radiomajáky VOR (VHF Omnidirectional Range) slouží palubnímu navigačnímu systému k určení polohy letadla. Současně často slouží jako traťové nebo navigační body pro IFR lety a nebo slouží pro (nepřesné) přiblížení k letišti či konkrétní ranveji.

Tyto majáky vysílají několik různých signálů v pásmu 108 – 118 MHz (rastr 50 kHz) a jedním z nich je i telegrafická identifikace. Pokud se tedy naladíte přijímačem na jejich kmitočet, můžete zaslechnout telegrafickou značku. Ta se skládá za tří písmen – většinou zkratkou letiště nebo geografického místa tak, aby nedošlo k omylu a nebylo možné zachytit v okolí dvě podobné značky. Přesnou strukturu signálů a jejich funkci naleznete ZDE v článku o letecké radionavigaci.

Tyto vysílače nicméně slouží nejen letecké dopravě, ale i nám posluchačům. Vysílají totiž 24 hodin denně a jejich seznam a přesnou polohu je možné získat z příslušných leteckých příruček AIP. Radiomajáky VOR mají obecně dosah jen několik (maximálně desítek) kilometrů a jsou určeny pro letící letadla, která jejich signály mohou zachytit z mnohem větších dálek, než jste schopni zachytit na zemi. Jsou ovšem situace, kdy můžete signály těchto vysílačů zachytit i za vaším radiovým horizontem a jsou tak velmi spolehlivými ukazateli podmínek šíření radiových vln a především lokací, odkud signály „přichází“.

Signály majáků VOR je možné zachytit z větších dálek v několika případech.

  1. Troposférické šíření podél dvou nebo více teplotních zlomů vzdušných mas. Tyto podmínky jsou nejčastější a nejvýraznější na podzim a v zimě během teplotně-inverzních podmínek.
  2. Šíření pomocí vrstvy Es je druhým nejčastějším způsobem dálkového příjmu. Jedná se odraz signálů od ionizovaného oblaku částic ve výšce cca 100km nad zemí. Tyto dočasné a nestabilní vrstvy vznikají v jarních a letních měsících, kdy slunce dlouho působí na ionosféru. V praxi jsem ale zaznamenal vrstvy Es i v zimních měsících. Je to závislé na fázi sluneční aktivity. Čím je slunce aktivnější, tím je výskyt vrstev Es častější a jejich šíření stabilnější. V sezóně se často stává, že se vrstvy rozpadají až pozdě večer nebo dokonce v noci.
  3. Odraz signálů od letícího letadla je další možností záchytu vzdálených signálů majáků VOR. Je to ovšem disciplína mnohem náročnější na anténní soustavu. Pokud chcete zachytit tyto signály, musíte mít přijímací soustavu opravdu maximálně ziskovou a ideálně s volným výhledem na obzor, aby jste zachytili signály z různých odrazových úhlů. Jelikož se tyto odrazy velmi špatně predikují, je potřeba cíleně sledovat kmitočty zájmových majáků a případně použít programy na výpočet polohy letadla potřebné pro odraz signálu.
  4. Příjem pomocí odrazů od meteoroidů. Je asi nejnáročnější a nejexotičtější možnost příjmu. Jelikož se radiové signály odráží od ionizovaných stop meteorů, které shoří během průletu atmosférou, lze tohoto efektu také využít. Opět je velmi náročné tyto signály zachytit a identifikovat, jelikož máte velmi málo času, kdy se signály odráží a navíc není možné předpovědět směr ionizované stopy. Posluchač tak musí čekat na pravidelné meteorické roje (např. Perseidy), při kterých je šance trefit správný odraz ve správném směru mnohem větší, než během roku.

Dle mého názoru, letošní rok příroda „ionizací“ šetří. Ačkoliv se slunce nachází před vrcholem jedenáctiletého cyklu, není to na četnosti tvorby a stabilitě sporadických vrstev Es příliš znát. Na první podmínky šíření nad 100 MHz jsme museli čekat až do začátku června. V současnosti jsou zatím Es vrstvy spíše nekompaktní a nestabilní, což výrazně ztěžuje identifikaci přijímaných stanic. Jejich signály jsou totiž slyšitelné jen několik sekund a během této chvíle je potřeba správně zachytit telegrafickou značku.

Ale abych jen nehudroval na špatné podmínky, tak zlé to zase není. Nějaké úspěchy se přeci jen našly. Následující seznam majáků můžete brát jako inspiraci pro sledování pásma VOR. Jelikož se u nás některé majáky objevují s železnou pravidelností, můžete následující seznam zachycených stanic použít jako tipy na poslech.

QRG (MHz)ID (CALL)QTH
112.40VESAsturias (ESP)
112.50ALRAlger (ALG)
112.50ISTIstanbul (TUR)
112.60DGODomingo (ESP)
112.70VTBVillatobas (ESP)
112.90CDPCapdepera / Palma de Mallorca (ESP)
113.00VSJMurcia / San Javier (ESP)
113.30MJVPalma de Mallorca (ESP)
113.30POIPoitiers (FRA)
113.75BMCBordeaux Merignac (FRA)
113.90SDMAlger (ALG)
114.00ORAOran Ahmed Benbella (ALG)
114.10GIRGerona (ESP)
114.15BTZBiarritz Pays Basque (FRA)
114.20CCSCaceres (ESP)
114.30PRAEl Prat (ESP)
114.50LMGLimoges (FRA)
114.55HUEHuesca (ESP)
114.65ATEAlicante (ESP)
114.85MURMurcia (ESP)
114.90DUBDublin (IRL)
115.45LPALogrono (ESP)
115.55GRNGorna (BUL)
115.60CJNCastejon (ESP)
115.80GAIGaillac (FRA)
115.80VABAlbacete (ESP)
116.10VLCValencia (ESP)
116.25PPGPerpignan Rivesaltes (FRA)
116.30TRBTiaret (ALG)
116.40POSPollensa / Palma de Malllorca (ESP)
116.60ZEMZemmouri (ALG)
117.10ZMRZamora (ESP)
117.30BKZBeykoz (TUR)
117.70TOUToulouse Blagnac (FRA)
117.80IBAIbiza (ESP)
117.85SSYSan Sebastian (ESP)