Firma AOR před nedávnem oznámila pozastavení vývoje leteckého přijímače AR7400. Znamená to tedy, že se tohoto zařízení již pravděpodobně nedočkáme. Co bylo přesnou příčinou tohoto rozhodnutí není úplně jasné, jelikož je letecký provoz jeden z mála, u kterého se zatím masivní digitalizace nedočkáme a funkce přijímače tedy byla velmi zajímavá. Dle mého názoru se jedná rozhodnutí z důvodu toho, že již firma pravděpodobně nedisponuje dostatečným počtem kvalifikovaných vývojářů hardwaru a softwaru (soudě dle komunikace s firmou za poslední dva roky při řešení problémů i s aktuálními verzemi přijímačů).
Jen pro připomenutí uvádím o co se mělo jednat.
Základní rozsah přijímače měl být 108-137 MHz a 225-400 MHz, tedy civilní VHF a vojenské UHF letecké pásmo. Napevno zde měl být osazen (nebo nastaven ?) MF filtr 6kHz. Z nějakého pro mne nejasného důvodu chybí VHF vojenské letecké pásmo, to ale může být tím, že jsou v Japonsku v tomto rozsahu jiné služby. Evropská verze ovšem rozsah 138-144 MHz obsahovat mohla. Přijímač byl navíc ještě doplněn o pro mne nepochopiteně zbytečné CCIR FM pásmo.
AR7400 měl mít k dispozici 4 nezávislé přijímače. Jelikož ale nebyly k dispozici přesné parametry, lze se jen domnívat, že se mělo jednat o čtyři skutečně oddělená VFO. Jelikož firma AOR neumí postavit kvalitní SDR s velmi širokým rozsahem, jednalo se tedy pravděpodobně o čtyři přijímače v jednom těle. Tuto domněnku podporuje i fakt, že je v zadní části extra audio výstup pro každý RX zvlášť.
Když se na přijímač podíváte, nemůžete se zbavit dojmu, že se jednalo o lehce překabátěný AR-DV1. V roce 2022 na HAM výstavě v Tokiu dokonce firma presentovala upravenou verzi, která již měla osazený barevný LCD displej (viz úvodní foto), softwarově byl ovšem přijímač řešen stejně jako původní verze.
Je to velká škoda, že se tohoto zařízení nedočkáme, ale třeba se najde jiný výrobce, který podobnou koncepci zařízení reinkarnuje, nebo firma AOR (pokud vůbec přežije) zaměstná techniky a vrátí se k nedokončeným projektům.