Jak již jsem několikrát psal a mnohokrát říkal, letecké pásmo je plné zajímavých stanic. Při prohledávání leteckého civilního pásma můžete narazit na spoustu stanic civilních letišť, řízení letového provozu, komunikaci vozidel pozemního provozu na letištích, datových přenosů a samozřejmě stanice vysílající aktuální počasí na příslušných letištích. Jednu kategorii stanic jsem ale vynechal. Jedná se o speciální stanice tzv. operační kontroly. Jsou to provozní kmitočty jak letišť, tak přímo leteckých provozovatelů. Těchto stanic je ale více druhů a některé speciální z nich jsou opravdu zajímavé.
Operační služby by se daly rozdělit na dvě základní kategorie vzhledem k typu pozemních stanic.
Letištní operační kontroly – na letištích je několik základních důležitých služeb, které se starají o koordinaci odbavení příletů a odletů, plánují a koordinují přistavení letadel ke konkrétním stojánkám, ale také i služby související s údržbou letadel dle plánovaných i neplánovaných servisních i úklidových činností. Jedná se o následující pozemní stanice:
- Handling – je letištní služba, která koordinuje a plánuje služby jako třeba úklid letadla, čerpání pohonných hmot, přistavení pozemního generátoru a podobných podpůrných služeb.
- Station – je letištní kontrola (staniční), která má na starosti plánování a koordinaci přistavení letadel ke konkrétním stojánkám ještě v době, kdy je přilétající letadlo ještě ve vzduchu. U odletů koordinuje s ŘLP časové sloty odletů.
- Dispatch – je stanice, která má stejnou funkci jako staniční nebo kombinovanou s handlingem
Firemní operační kontroly – piloti mohou komunikovat nejen s technickou podporou letišť, ale velmi často komunikují přímo s technickou podporou vlastní letecké společnosti. Tato komunikace bývá často doplňkem k předchozí datové komunikaci systémem ACARS (ACARS,HFDL,VDL). Prakticky se ACARS používá pro komunikaci s letadlem na větší vzdálenosti nebo přímo do destinace a hovor na kmitočtech příslušné operační kontroly probíhá, pokud se letadlo nachází blízko domovského letiště. V leteckém pásmu pak lze zachytit také specifické služební operační kmitočty státních subjektů např. ÚCL (Středisko letového ověřování – Calibra), nebo záchranný systém S.A.R. (Search and Rescue).
- Operations – je standardní operační kontrola letecké společnosti, kde se řeší běžné provozní informace.
- Maintenance (MCC) – letecké společností mají často na hlavních letištích servisní střediska. Na kmitočtu MCC řeší piloti technické problémy s pozemním porsonálem, objednávají servisní zásahy.
Pro komunikaci s operačními kontrolami je v leteckém pásmu vyčleněn rozsah 130-132 MHz v novém rastru 8,33 kHz. Pro jejich poslech tedy musíte mít bezpodmínečně přijímač, který disponuje nejen příslušným krokem, ale je také vybaven úzkým mezifrekvenčním filtrem 6 kHz (nebo v případě SDR přijímače na tuto šířku pásma příjem upravit).
Jelikož je operačních kontrol v Evropě velké množství, nezřídka používají stejné komunikační frekvence. S nový rastrem došlo částečně k separaci některých kumulovaných kmitočtů, ale i tak se některé služby překrývají a piloti je pak volají konkrétním názvem a letištěm.
AERO OPS
Seznam operačních stanic AERO RX v roce 2023QRG (MHz) | CALL/QTH | ITU | REMARKS |
---|---|---|---|
130,050 | ??? | DEU | MCC |
130,100 | Pha, Brno, KVY | CZE | ÚCL „Calibra“ |
130,450 | Zürich | SUI | |
131,400 | Krakow | POL | Handling |
131,410 | Bratislava | SVK | Air Explore |
131,415 | Berlin Brandenburg | DEU | Handling |
131,425 | Praha | CZE | ABS Jets handling |
131,450 | Praha | CZE | Menzies handling |
131,450 | Katowice | POL | Handling |
131,450 | Split | HRV | |
131,465 | München | DEU | Handling |
131,475 | Wien | AUT | Handling |
131,485 | ??? | DEU | |
131,490 | ??? | ??? | |
131,500 | Wroclaw | POL | |
131,560 | ??? | DEU | |
131,575 | Wien | AUT | Station Wien |
131,575 | Warszawa | POL | LOT OPS |
131,590 | ??? | HOL | |
131,600 | Erfurt | DEU | |
131,600 | Zagreb Pleso | HRV | |
131,600 | Warszawa | POL | |
131,615 | ??? | ??? | |
131,635 | Leipzig | DEU | |
131,650 | Zürich | SUI | Swissport |
131,650 | Praha | CZE | Burza 37″ Heliport H3 |
131,650 | Nürnberg | DEU | |
131,665 | ??? | DEU | |
131,675 | Wien | AUT | Celebi Handling |
131,675 | Budapest | HNG | Handling |
131,685 | Dresden | DEU | Dispatch |
131,700 | Frankfurt | DEU | |
131,750 | Praha | CZE | Travel Service |
131,750 | Berlin | DEU | Dispatch |
131,765 | Berlin | DEU | |
131,775 | Praha | CZE | EuroJet |
131,785 | Frankfurt | DEU | Handling |
131,785 | München | DEU | |
131,785 | Hamburg | DEU | |
131,785 | Hannover | DEU | Handling |
131,800 | Brno Tuřany | CZE | Handling |
131,840 | ??? | DEU | |
131,850 | Budapest | HNG | |
131,865 | Düsseldorf | DEU | |
131,875 | Warszawa | CZE | Avia Partner Handling |
131,885 | Frankfurt | DEU | FraPort, FraGas |
131,900 | Warszawa | POL | MCC |
131,900 | Budapest | HNG | |
131,900 | München | DEU | |
131,915 | Stuttgart | DEU | |
131,935 | München | DEU | |
131,950 | Poznań | POL | |
131,950 | Praha | CZE | Ruzyně staniční |
131,965 | ??? | ??? | |
131,975 | Leipzig | DEU | |
131,975 | Graz | AUT |